Λεμόνι: Στα 40 λεπτά οδήγησαν την τιμή οι εξαγωγές - Diogenis Press

ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ

Home Top Ad

Post Top Ad

Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2018

Λεμόνι: Στα 40 λεπτά οδήγησαν την τιμή οι εξαγωγές



Η αύξηση της ζήτησης για εξαγωγές τόνωσε την τιμή του λεμονιού για τους παραγωγούς. Όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, που δημοσιοποιεί ο Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών Incofruit, οι εξαγωγές καταγράφουν συστηματική αύξηση από εβδομάδα σε εβδομάδα από τις 22 Δεκεμβρίου μέχρι και τις 12 Ιανουαρίου και σε ποσότητες σημαντικά αυξημένες σε σύγκριση με τις αντίστοιχες περσινές ημερομηνίες. Έτσι, την εβδομάδα από τις 6 μέχρι τις 12 Ιανουαρίου, εξήχθησαν 4.591 τόνοι έναντι 1.748 τόνων την αντίστοιχη περσινή.

Τις τελευταίες δύο εβδομάδες, η τιμή του λεμονιού έχει πάρει την ανιούσα, με τον παραγωγό να πουλά το προϊόν του από 35 έως 40 λεπτά το κιλό, σε μεμονωμένες περιπτώσεις, δε, ακόμα και μέχρι τα 42-43 λεπτά το κιλό.

Πρόκειται για μια αναμενόμενη εξέλιξη, όπως εξηγεί ο αντιπρόεδρος της Παναιγιάλειου Ένωσης Συνεταιρισμών, Βασίλης Καρέλης, αφού σχεδόν κάθε χρόνο τέτοια εποχή, μετά τις γιορτές, η τιμή του λεμονιού αυξάνεται. Μέσα στον Δεκέμβριο, η τιμή του προϊόντος είχε πέσει γύρω στα 30 λεπτά, ενώ η ζήτηση που παρατηρήθηκε από τα Θεοφάνια και μετά εκτίναξε την τιμή κατά 10 λεπτά και πλέον.

Η Τουρκία, από την οποία δημιουργείται πρόβλημα με τις εισαγωγές που πλήττουν το εγχώριο προϊόν, φαίνεται να έχει περιορισμένες ποσότητες αυτή την περίοδο, με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί η ζήτηση και από χώρες όπως η Βουλγαρία, τα Σκόπια και η Ρουμανία. «Αυτή την περίοδο δεν ασκούνται πιέσεις από το τουρκικό λεμόνι. Αυτό δείχνει και το γεγονός ότι έχουν “πέσει πάνω μας” οι έμποροι και ανέβασαν τις τιμές. Εάν τα πράγματα εξελιχθούν όπως έχουν τώρα, θα μπορούμε να πούμε ότι είμαστε καλά», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Καρέλης. Τονίζει, πάντως, ότι σε κάθε περίπτωση «θα πρέπει η πολιτεία να δει με σοβαρότητα το πρόβλημα της αθρόας εισαγωγής λεμονιών από την Τουρκία και την Αργεντινή. Πρέπει να εντείνει τους ελέγχους στον Έβρο».

Μεγάλο ενδιαφέρον για εξαγωγές, κυρίως προς χώρες της Αν. Ευρώπης, διαπιστώνει από τις 20 Δεκεμβρίου και μετά, ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού Κιάτου-Τραγάνας, Χρήστος Γεώργας. Ο ίδιος επισημαίνει πως από πέρσι φάνηκε να ανοίγουν σημαντικά οι αγορές αυτές, ενώ η ζήτηση που παρατηρείται αυτήν την περίοδο ανέβασε και για την περιοχή του Κιάτου στα 40 λεπτά την τιμή για τον παραγωγό. «Θα θέλαμε οι τιμές να ήταν καλύτερες, ωστόσο γνωρίζουμε ότι αυτές οι αγορές έχουν περιορισμένη οροφή, βάσει της αγοραστικής δυνατότητας των καταναλωτών.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, είναι καλό σημάδι ότι ανοίγει δρόμος για εξαγωγές, γιατί εμείς εξαρτιόμασταν από την εσωτερική κατανάλωση σχεδόν αποκλειστικά», υπογραμμίζει ο κ. Γεώργας, συμπληρώνοντας χαρακτηριστικά ότι «φέτος το ενδιαφέρον είναι τόσο μεγάλο που, να φανταστείτε, δεν μπορούμε να καλύψουμε καλά-καλά τη ζήτηση, γιατί μπορεί να είναι αυξημένη η παραγωγή σε σχέση με την κακή περσινή, όμως, υπολείπεται 30% της κανονικής απόδοσης των δέντρων».

Ο ίδιος σημειώνει ότι είναι σημαντικό να αντιμετωπιστεί συγκυριακά η φετινή αυξημένη ζήτηση, αλλά να υποστηριχτούν οι εισαγωγές που μπορούν να λειτουργήσουν ως μοχλός αντίστασης στους εμπόρους, ώστε να μην αξιοποιούν την αποκλειστική εξάρτηση από την εγχώρια κατανάλωση, όταν δεν απορροφάται η παραγωγή, για να ρίχνουν τιμές στο χωράφι. «Αυτήν τη στιγμή, συνεπώς, ακόμη κι αν το τελικό εισόδημα για τον παραγωγό δεν είναι άμεσα το άριστο, δημιουργείται μια καλή προοπτική σε βάθος χρόνου», κατέληξε.

Καθ’ οδόν για την αγορά των ΗΠΑ, και συγκεκριμένα για Ν. Υόρκη, βρίσκεται το φορτίο λεμονιού του Αγροτικού Συνεταιρισμού Pegasus Αγροδιατροφή «7 Grapes», με τιμή εκκαθάρισης για τους παραγωγούς της ομάδας του συνεταιρισμού στα 40 λεπτά σταθερά από την αρχή της σεζόν και αποκλειστική συμφωνία με διανομείς. Σχολιάζοντας αυτήν την εμπορική κίνηση του Συνεταιρισμού, ο πρόεδρός του, Μάρκος Λέγγας, σημειώνει στην «ΥΧ» ότι είναι η πρώτη φορά που γίνεται προσπάθεια να ανοίξει ο δρόμος για το ελληνικό λεμόνι στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού και φιλοδοξεί ότι «εφόσον το προϊόν φτάσει στην ποιότητα που πρέπει, θεωρούμε ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον και από άλλες εταιρείες. Δεν είναι εύκολο, αλλά είναι μια πολύ σημαντική κίνηση για το ελληνικό λεμόνι, που ανοίγει καινούργιους δρόμους, με πολύ καλές προοπτικές και με brand name την ίδια την ελληνικότητά του, που εμπιστεύονται οι καταναλωτές στις ΗΠΑ».

Αξιοσημείωτο είναι ότι, όπως υπογραμμίζει, «σε αυτές τις αγορές οι τιμές θα μπορούσαν να εκτοξευτούν. Εκτιμώ ότι έχουμε ένα ρεαλιστικό πλάνο. Βέβαια, δεν εξυπηρετούμε ακόμη τις υψηλές προδιαγραφές που απαιτούνται εκεί. Εμείς, με αυστηρή επιλογή της πρώτης ύλης, ικανοποιούμε μια ποιότητα κλάσης C, αμερικανικών προδιαγραφών. Μια κλάση να ανεβούμε, θα μπορούσε να δώσει ώθηση στην τιμή του προϊόντος. Εκεί που ο παραγωγός στο Αίγιο πληρώνεται 35 λεπτά, θα μπορούσε να ξεφύγει και να πάει κατευθείαν στα 55-60 λεπτά. Κάτι τέτοιο, όμως, προϋποθέτει και μια αλλαγή νοοτροπίας, διάθεση για συνεργασία, αλλαγή σε όλο το παραγωγικό μοντέλο και να εγκαταλείψουμε τη λογική της αξιοποίησης συγκυριακών δεδομένων».

ΠΗΓΗ:ypaithros.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Post Bottom Ad